En blogg i vimlet

Direktlänk till inlägg 11 november 2009

En dag i Säffle

Av musikego - 11 november 2009 23:47

Halva dagen idag gick åt till ingenting. Ändå hann jag med otroligt mycket andra halvan.


Jag tog en buss till Säffle halv fyra. Innan det hade tiden nära på stått still, nu blev det full fart.
En bil mötte upp mig på Säffle station, vi åkte ut till långserud och familjen Bäckström. En rundtur i huset, ljushämtning och sen bar det vidare med bil in i skogen till ljusexperten. Vi lärde oss återvinna stearin, gjorde blockljus, busade med en överenergisk tax och fikade gott med kaffe och kakor. Jag fick saft.


Efter detta bar det vidare till bondgården, egentligen var det meningen att vi enbart skulle förbi för att tanka men att missa flera lador fulla med kossor var otänkbart. Så vi hälsade helt enkelt på alla djuren.


Första ladan bjöd på frigående kossor som just fick mat. Inte jättesociala kanske, men vissa var helt okej. En kossa hade ett hjärta i pannan vilket jag tyckte var väldigt fint.


Andra ladan stod djuren kedjade, de vuxna kossorna var lite rädda till en början, vi kom ju och störde mitt i deras powernap. De små söta kalvarna var lite roligare, kalvar gillar att tugga på fingrar, det lärde jag mig för några sommrar sen när två kalvar besökte ängebäck under några månader. Även dessa kalvar tyckte det var mysigt tydligen, och jag med. Kalvar är underbara. Vi träffade även på en liten och ilsken katt. Den väste och visade tänder, inte snällt.


Vidare gick vi rakt egenom de stora kossornas mat. Det var mörkt och lite läskigt men vi överlevde. Vi kom då till ett rum med ännu fler kalvar. Jag räknade inte men jag vet att hela bondgården hade väldigt många kossor.


Sen fick vi se vart kossorna mjölkades, det var inte så många där och vi hälsade inte på dem, men de verkade snälla de med. Höjdpunkten i den ladan var de übersmå kosskalvarna som stod i något som liknade pyttesmå boxar en meter upp. Det var de minsta jag sett och galet söta. Även de gillade att äta fingrar, en åt nästan upp min hand.


Näst på tur blev att göra det vi egentligen kom dit för, att tanka. Det var en hel vetenskap. Ingen förstod hur man öppnade tanklocket så vi fick ringa efter instruktioner. En gömd knapp var lösningen. Jiho


Tiden började bli sen, en rundtur i familjen Gårds hus fick bli, för att avsluta rundturen. Nu vet jag även hur de bor, mucho bra.


Tretton minuter över nio tog jag tåget tillbaka hem. Efter en händelserik dag, tack brudar


Det händer mer än man tror ute i buschen.



 

 
  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av musikego - 25 mars 2014 00:15

Hola guapas! Har varit hemma i svedala en hel del under senaste tiden, det har varit kvalitetstid med la familia, vänner & djuren. Var även hemma & sjuk en helg, mindre bra men ändå skönt att vara i karlstad där jag kännde att jag kunde vila upp mi...

Av musikego - 4 augusti 2013 15:31

När jag kom ut för mamma… jag var femton år, jag minns att jag låg på golvet i mitt pojkrum i fosterställning och bara grät och grät för att jag var så rädd. Rädd att inte ha någon mamma mer om jag berättade. Jag älskade mamma. Men jag vis...

Av musikego - 2 juli 2013 18:31


             "Ni kommer att förenas i tårarna, känna gemanskap i sorgen"   ''Min familj, mina vänner - NI, mitt hjärtas slag. En dag ska vi ses, en dag ska vi återförenas, en dag är det vi igen. Håll det inte som en lösning, men känn det ...

Av musikego - 7 januari 2013 19:07

                

Av musikego - 7 januari 2013 18:54

Det behövdes verkligen.   Jag är ingen bloggmänniska längre, åtminstånde så känns det inte så. Jag skriver inte längre, fotar inte alls lika mycket, tänker inte riktigt på samma sätt. Fast när jag väl skriver så skriver jag så som jag alltid gjor...

Presentation

Omröstning

Är du lycklig nu?
 Ja
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards