En blogg i vimlet

Alla inlägg under december 2008

Av musikego - 31 december 2008 13:55


Nyfärgat hår, ny klänning, nytt smink, ny & fräsh dricka.

Nytt år.

det blir ett välkommet tvåtusennio.


Nystart.

Av musikego - 21 december 2008 23:49

Julafton är snart här.

Julpyntet är uppe och alla de bekanta känslorna kommer tillbaka. Det är så härligt att känna lukten av gran när man kommer innanför ytterdörren. Att varje kväll tända kalenderljuset som står på allrumsbordet. Att köpa julklappar till de närmsta, även om det är en pärs så är det underbart när det är klart.


Jag älskar när känslorna kommer tillbaka. Känslorna från barndomen, då allt var bra. Julen var årets höjdpunkt, paket, tomten, julmat och bus med kusinerna.


Det är inte längre samma sak. inte för mig, känslorna är inte lika starka. jag hinner inte, vill inte stanna upp och tänka tillbaka. Det gör för ont. Det är inte lika bra nu som då. Släkten är där, paketen. Men vart är gemenskapen och lugnet som gör julen till den högtid det är?


För mig har julen blivit alldeles för överskattad. Det hänger inte längre på känslorna på självaste julafton med de vi älskar. Det är konsumtionen som är viktigast. Köp mycket, köp dyrt, köp allt!


Jag vill bara hitta tillbaka till den jag var då, för kanske tio år sedan. Jag vill hitta tillbaka till den julen, med kärlek.


:*

Av musikego - 16 december 2008 09:28

Jag har haft praktik i tre veckor. Jag har jobbat två gånger i veckan den senaste månaden. Det är snart jul och julbaket är i full gång hemma. Julklapparna är knappt påbörjade. Eh, jag har inte berättat så mycket på senaste tiden va?


Det går undan nu, jul och nyår är snart här. Paniken börjar skrämma mig. Alla julhandlar, jag har inte kommit igång med det riktigt än....


Praktiken då. En vecka i skolan men fotouppgifter. En vecka på förskola och den sista och mest givande veckan på nwt. Inte helt fel. Fast det är inget jag orkar berätta om egentligen. Så ni får fråga om det är något.


Jobbet är lite mer intressant faktiskt. Under min ungefärliga månad som anställd på norstat här i karlstad har jag fått två ordentliga utskällningar, några aningen irriterade svarande, och åtskilliga avbrutna samtal. Folk är inte jätteintresserade av att svara på intervjuer helt enkelt.


Även fast vissa dagar är mer givande än ändra.

För någon vecka sen möttes jag av en otroligt söt telefonsvarare, en liten kille som talade om för mig att f"amiljän är intä hämma, män pröva ring igän senare" sen avslutade med den sötaste meningen jag hört "Häjdå, vi ses imårrn!!!" Nästan för söt


Men som sagt, tiden går. Åtta dagar kvar till jul. Preeeeeeessaaad?! ja kanske lite. Sista veckan i skolan nu, känns rätt gôtt faktiskt. Jag är lite hyper såhär på tisdagsmorgonen tror jag minsann. Inte mycket i skolan, om något alls. Jag kan tänka mig att det kan bli en del utvärderingar att skriva men annars är det lugnt.


så, tre veckors praktik, en slapp vecka i skolan och tre veckors lov på det. Inte helt fel om jag får säga det själv.


Troligen den slappaste terminsavslutningen någonsin.


Hejdå, vi ses imorgon!


:*

Av musikego - 7 december 2008 22:46

"You have never been in love until you've  seen the stars reflect in the reservoirs"

- Morrissey


Det finns många låtar som bär på alldeles speciella minnen, känslor och ja, t.o.m lukter. Det här är en sådan låt för mig. Många av Morrisseys låtar lockar fram en tid som varit, en svunnen tid.


First of the gang to die, The youngest was the most loved, Don't mind if you forget me, That's entertainment, Sweetness, You're the one for me fatty, osv...


Morrissey hade en tid hos mig då hans låtar hjälpte mig från saknad, från att längta allt för mycket. Nu behöver jag inte honom längre. Inte på samma sätt.


Det är något visst med det där, något att tänka över. En viss tid med en viss musik, att tänka tillbaka och minnas. Det är skönt att man med hjälp av musiken kan resa i tiden. Det kan behövas.


Musik kan göra så mycket. Minnen som binds till musik, det har jag miljontals av. Alla viktiga, vissa mer än andra. Jag är verkligen tacksam över att det är såhär. Med hjälp av musiken kan jag nu lätt gå tillbaka och minnas, komma ihåg hur det kändes just då. Det är något visst med musik.


Det var längesen jag lyssnade på Morrissey nu, men ikväll ska jag ta mig tid. Jag minns att det står skrivet på min vägg. Jag minns dagen jag skrev det. Under tapeten finns det kvar. Detsamma gäller med mig. Jag glömmer inte. Det finns alltid kvar. Det var en underbar tid.


:*

Av musikego - 7 december 2008 12:39

Oj vad jag är optimistisk! Jag imponerar verkligen mig själv. Not.


Men ibland behövs det, att skriva precis det som kommer, utan att tänka. För det har jag lärt mig i skolan, sådeså!


Det var alltså ett sånt inlägg som jag publicerade alldeles nyss, ett inlägg vars innehåll som nästan skrämmer mig. Eftersom jag inte riktigt vet varifrån tankarna kommer. Vad är det som är jobbigt? jo förstås hemma, som alltid. Men det är inte det jag känner av nu..


Så, vad är det då, problem med pojkvännen? Nej, inte vad jag vet. Bråk med en kär vän kanske? nej, inte det heller.. Men det är mycket jobbigt runt om. Kanske är det det. Andras problem som hamnar hos mig, som jag tar på mig. Jag får dåligt samvete när jag inte kan reda ut det åt dem. Jag vill finnas där men sen sviker jag ändå. Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa.


Det kan vara det, eller så är det bara tristess. Jag har en hel ledig söndag -fram till fyra. Och än så länge har jag inte gjort ett jota. -Hej jag har ett liv!


:*

Av musikego - 7 december 2008 12:26

VARNING. följande inlägg är inte genomtänkt för fem öre. Knappt jag vet vad det står. Ha det i åtanke tack.. 


--


Det är kämpigt nu. På alla plan känner jag. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag är förvirrad antar jag.


Antar, inte ens det är jag säker på. Men en sak vet jag; jag är trött. Och senare idag ska jag jobba. Det lockar inte alls.. Jag vill inte vara här. Jag vill vara någon helt annanstanns. Ta mig dit, snälla


Som sagt, det mesta är jobbigt nu. Jag vill ha raka svar, jag vill veta vad som händer. Jag vill känna mig pigg, fräsch och må bra. Inte alls som det är idag.


Nu ska jag nog gå och dränka mig.

Vi kanske hörs.


:*

Presentation

Omröstning

Är du lycklig nu?
 Ja
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Statistik


Skapa flashcards