En blogg i vimlet

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Svar: b-l-o-g-g

Av musikego - 30 oktober 2008 22:34

okej, det var inte så svårt att få fram svaret på min föregående fråga.

Ett ord och två klick var det enda som behövdes. Inte alls för mycket begärt.


"Blogg, en förkortning eller förenkling av webblogg; av engelskans blog, kortform av weblog web+ log, är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade, så att de senaste inläggen alltid är högst upp."


Vidare informations fanns också såsom...


"Att begreppet blogg dök upp och blev accepterat berodde främst på att webblogg lätt kan förväxlas med begreppet serverloggar.
Varje inlägg behandlar ett visst ämne, och en blogg kan bestå av flera bloggare som samarbetar. Vissa bloggar kan handla om flera olika ämnen, medan andra är fokuserade till ett visst ämne som bevakas ur olika aspekter. Utseendet på bloggar varierar stort från enkla punktlistor med länkar till artikelreferat med kommentarer från skribenten. Gemensamt är att varje inlägg brukar ha en datumangivelse med det senaste inlägget högst upp. Ofta har inläggen någon sorts nyhetskaraktär. Bloggens besökare kan vanligtvis lämna kommentarer, vilka visas längst ner på inlägget. Mellan bloggar sker ofta ett utbyte av innehåll och information."


Det fortsatte även med..:


"Ibland talar man om olika slags bloggar beroende på vad bloggarna tekniskt innehåller. Det finns flera olika typer av bloggar förutom de klassiska, textbaserade. Fotobloggar och Videobloggar är exempel på detta. Vanligast är att man bloggar från sin dator men det har också blivit vanligare att blogga från mobil, så kallad mobilbloggning eller mobloggning.

Man kan också dela in bloggarna efter anledningen till att bloggen skrivs. Man kan då tala om politiska bloggar, dagboksbloggar, företagsbloggar, marknadsföringsbloggar, affärsbloggar etcetera. Att använda en blogg som en öppen dagbok är mycket vanligt.

Företagsblogg

Företagsblogg är en form av blogg som drivs av ett företag. Företeelsen är mycket vanlig bland amerikanska företag, ett synsätt som även spritt sig internationellt. Vanligt är att nystartade internetföretag använder bloggen som en kommunikationskanal till kunder och användare."


Och till sist...:


"Samhällspåverkan

Bloggarna har mer och mer blivit en del av dagens marknadsföring, då vissa bloggar lockar upp mot 20.000 läsare om dagen. Målgruppen är främst tjejer i åldrarna 15-35 år, och varorna är främst kläder och smink. Att bloggarna har så många läsare leder till att bloggerskorna blir väldigt mäktiga, och de erbjuds ofta pengar för att uttrycka åsikter. Detta har blivit ett problem som är väldigt omtvistat i bloggvärlden."


Efter detta fanns det en massa historik och lite vägledning ang. bloggar. Men jag känner inte för att ta med mer här. Är ni intresserade kan ni ju kolla in http://sv.wikipedia.org/wiki/Blogg


Tänk vad mycket två klick kan göra!


:*

 
 
Ingen bild

bean

9 november 2008 18:54

fan vad jag läser! och tack för infon, det är antecknat :*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av musikego - 25 mars 2014 00:15

Hola guapas! Har varit hemma i svedala en hel del under senaste tiden, det har varit kvalitetstid med la familia, vänner & djuren. Var även hemma & sjuk en helg, mindre bra men ändå skönt att vara i karlstad där jag kännde att jag kunde vila upp mi...

Av musikego - 4 augusti 2013 15:31

När jag kom ut för mamma… jag var femton år, jag minns att jag låg på golvet i mitt pojkrum i fosterställning och bara grät och grät för att jag var så rädd. Rädd att inte ha någon mamma mer om jag berättade. Jag älskade mamma. Men jag vis...

Av musikego - 2 juli 2013 18:31


             "Ni kommer att förenas i tårarna, känna gemanskap i sorgen"   ''Min familj, mina vänner - NI, mitt hjärtas slag. En dag ska vi ses, en dag ska vi återförenas, en dag är det vi igen. Håll det inte som en lösning, men känn det ...

Av musikego - 7 januari 2013 19:07

                

Av musikego - 7 januari 2013 18:54

Det behövdes verkligen.   Jag är ingen bloggmänniska längre, åtminstånde så känns det inte så. Jag skriver inte längre, fotar inte alls lika mycket, tänker inte riktigt på samma sätt. Fast när jag väl skriver så skriver jag så som jag alltid gjor...

Presentation

Omröstning

Är du lycklig nu?
 Ja
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Statistik


Skapa flashcards