En blogg i vimlet

Alla inlägg den 25 april 2008

Av musikego - 25 april 2008 22:50

Idag var mp1b på en utställning på Värmlands museum.


En utställning om hatbrott, grundad på verkliga händelser. Det var vad jag visste om utställningen innan jag kom dit. Nu efteråt kan jag säga så mycket mer, jag vet så mycket mer.

 

För det första trodde jag inte att jag skulle bli så fängslad som jag blev. Även fast guiden sa att man kunde bli mycket berörd och att det var starka bilder. Till en början blev jag faktiskt lite besviken. När vi kom upp för trappan och in i det mörkbruna rummet där utställningen visades hade jag väntat mig ännu starkare bilder. Kanske trodde jag t.o.m att jag skulle bli chockad av synen, men det blev jag inte. Vad jag istället såg när jag klev över tröskeln och in i rummet var några mindre intressanta tavlor, som inte sa mig så värst mycket. Det här var som sagt precis i början. Det var innan det börjat på riktigt. För mig var det var först när guiden yttrade sig om den första tavlan som jag vaknade, då började det. Då väcktes mitt intresse och jag blev med ens fängslad.

 

Att höra en annan människa berätta om verkliga människor som blivit misshandlade, torterade och mördade enbart för att denne människa tycker om ”fel” människor. Det är för mig ofattbart. Min åsikt är att alla människor, kvinna som man, ung som gammal - vem man än tycker om, har lika stor rätt att leva som vilken annan människa som helst. Varför spelar det någon roll vem man tycker om? Varför får man inte gilla vem man vill utan att bli kränkt och nedtryckt? Vem har rätt att döma hur andra människor ska leva sina liv? Jag kommer aldrig att förstå hur människor tänker som inte accepterar att vi faktiskt är olika.

 

Jag tror och hoppas att utställningen var en väckarklocka för fler än mig. Visst visste jag även innan att HBT- personer inte har det lätt. Men att det är så grymt som det är, det hade jag ingen aning om. För att vara ärlig har jag lite svårt för att skriva det här. Att återuppleva det jag såg och fick berättat för mig, det är inte lätt för mig.

Vilket skämt. Jag skrattade just åt mig själv för att jag skrev så. Jag klagar över att jag hör om det, men de som verkligen upplever det – det är dem vi ska tänka på. Att jag tycker att det är jobbigt att se verkligheten, det är ingenting i jämförelse med dem som måste leva i den verkligheten. Den verkligheten ska inte få finnas överhuvudtaget.

 

Jag vet att jag inte kommer att glömma det här på ett bra tag. Det satte verkligen spår inom mig, spår som inte suddas bort i första taget. Än en gång måste jag säga att jag inte förstår hur de tänker, de som försöker bestämma hur andra människor ska leva sina liv. Det är inte deras ansvar alls. Jag förstår inte.

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Är du lycklig nu?
 Ja
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<<
April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Statistik


Skapa flashcards